Nascido na cidade histórica de São João del-Rei, no interior de Minas Gerais, Carlos Calsavara teve o privilégio de experimentar, desde cedo, duas vertentes da cidade: de um lado, a liberdade e o contato com a natureza na comunidade italiana de agricultores onde cresceu, conhecida como Colônia do Marçal; de outro, o convívio com a tradição, história e arquitetura cuidadosamente desenhada no Centro Histórico, onde acompanhava os pais em festas religiosas.

Ambos os pontos do mapa sempre o encantaram e inspiraram. Um pelas raízes familiares, pelo contato com o campo e quietude que aguçavam os sentidos; outro pela técnica, pela beleza e pelo primor dos detalhes do peculiar Barroco Mineiro. Talvez por isso, ainda menino, Calsavara tenha entendido a pulsão pela arte e o sonho de vivê-la.


O começo

Ainda nos primeiros anos de escola, se distraía em sala de aula rabiscando em quase todas as folhas do caderno. Em casa, aperfeiçoou o hobby reproduzindo em papel icônicas capas de discos rock ‘n roll que chegavam até ele através do irmão.

Além disso, filho e neto de exímios carpinteiros, não demorou para que Calsavara arriscasse esculpir algumas figuras. A princípio, porém, não o fez em madeira. Preferiu testar habilidades e formas em pedra-sabão.

Não faltam explicações para a escolha desse material. Além de presente nas portadas de igrejas são-joanenses, ele é base fundamental para o trabalho de artistas em Coronel Xavier Chaves, município conhecido pelo artesanato em pedra e por esculturas espalhadas por quase todos os cantos. O local era destino frequente de Calsavara na companhia de um vizinho caminhoneiro que sempre o levava até lá a passeio e não hesitava em, com boa vontade, contar as novidades sobre trabalhos e técnicas desenvolvidas ali.

Com curiosidade, inspiração e informações importantes aprendidas, Carlos aceitou em 1997 sua primeira encomenda: uma imagem de São Judas Tadeu, com aproximadamente 60cm, para decorar uma pequena capela de pedra em São João del-Rei. Dali em diante, nunca mais parou de produzir, estudar e buscar aperfeiçoamento.

Da pedra-sabão o artista saltou para madeira, cerâmica e uma gama de outros materiais. Das pequenas esculturas, avançou para obras em vários tamanhos e dimensões, transitando entre duas especialidades: Sacra e Contemporânea.


Formação

Em 2013, Calsavara tornou-se graduado em Artes Aplicadas pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ), com ênfase em cerâmica, trazendo à tona de forma mais latente suas esculturas contemporâneas. Nessa mesma vertente, participou do I Encontro Internacional de Ceramistas, promovido pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (USP), em 2011. No evento, aperfeiçoou técnicas em contato com artistas das Américas, da Europa e da Ásia.

Já nas Artes Sacras o artista frequentou o curso de Douramento e Policromia de José Manuel Bajo, em São Paulo. Com isso, se especializou em técnicas utilizadas no Brasil há pelo menos quatro séculos – embora sua origem seja milenar.

Todo esse aprendizado acumulado ao longo dos anos é impulsionado, ainda, por pesquisa bibliográfica constante, somada a intercâmbio informacional e técnico em uma rede de artistas brasileiros e do exterior.

Born in the historical city of São João del-Rei (in the countryside of Minas Gerais), Carlos Calsavara considers himself as a privileged person who’s been experiencing two facets of that small town since an early age.

The first one concerns freedom and contact with nature in the Italian community of farmers in which he was raised, the so-called Colônia do Marçal. Besides, there is the trinity of tradition, history and the carefully-designed architecture down São João’s Historical Centre. By the way, that’s the place where Calsavara used to attend to religious celebrations along with his parents.

Although deeply different, both locations indeed charm and inspire him. When it comes to Colônia, the enchantment lies in the remembrance of his familiar roots, its calm aliveness and, above all, its typical stillness, which wakens and sharpens the senses. As regards the Old Town area, the allure resides in trace elements of traditional techniques; the beauty and peculiar attributes of Minas Gerais’ Baroque Art.

Perhaps that’s the reason why Calsavara soon perceived (even though as a little boy) his creative drive and the inner calling for doing art.


The beginning

It may be said that Calsavara’s aptitude for art has been being fostered since his first years at school. Back in the day, scrabbling his notebooks back covers used to be a powerful activity to take his own mind off during class.

And he admits that his drawing ability would be refined at home, where iconic rock ‘n roll album covers – all of them borrowed from his brother – would be redesigned on paper.

It didn’t take him so long to attempt at sculpting some forms. At first, however, the son and grandson of eximious carpenters didn’t use wood as artistic feedstock. Rather, Calsavara chose soapstone in order to test his art-making skills.

Plenty of arguments justify this prior decision. Actually, that metamorphic rock is the essential basis for portals in São João del-Rei’s churches and for carvers from Coronel Xavier Chaves, a small municipality well-known for its stone sculptures spread throughout the territory.

The city was a common destination for Calsavara along with a friendly truck driver who’d never hesitate in letting him know about the body of work and new sculpting methods or techniques there.

Full of curiosity, inspiration and seized information, Carlos accepted his first artistic order, which came from an aunt in 1997: to carve a 60-centimeter-tall icon of Saint Jude Thaddeus. The statuette would later be placed on the altar of a stoned-chapel in São João del-Rei.

From then on, Calsavara would never stop producing, studying and seeking professional improvement. In the midst of all this, the artist shifted his art’s raw material from soap stone to wood, ceramics and a range of other basis. The artist’s small pieces also evolved in size and dimensions while taking hold of two specialties: Sacred and Contemporary Art.


Educational Background

In 2013, Calsavara graduated from the Federal University of São João del-Rei (Universidade Federal de São João del-Rei – UFSJ), where he majored in Design and Applied Arts, with specialization in Ceramics.

That’s when his oeuvre of contemporary artwork came to light. He also attended to the I International Convention Of Ceramic Artists promoted by the School of Communication and Arts and held in the University of São Paulo (USP). During the event, in 2011, Calsavara improved some techniques while in touch with carvers from the America, Europe and Asia.

When it comes to Sacred Arts, he attended special classes conducted by José Manuel Bajo concerning Gilding and Polychromy. Hence, Carlos Calsavara expertised in carving techniques widely used in Brazil throughout at least four centuries – even though its origins are ancient.

Over the years, the acquired knowledge has also been boosted by constant bibliographical research, along with informational and technical exchanges in a network of Brazilian and foreign artists.